متره و برآورد ٫ صورت وضعیت ٫ تعدیل و آنالیزبهاء

متره و برآورد ٬صورت وضعیت ، تعدیل ٬ قیمت جدید ٬ آنالیز بهاء و سایر اصول قراردادی و اجرایی٬ ادعا وClaim + تهیه و تدریس و آموزش

متره و برآورد ٫ صورت وضعیت ٫ تعدیل و آنالیزبهاء

متره و برآورد ٬صورت وضعیت ، تعدیل ٬ قیمت جدید ٬ آنالیز بهاء و سایر اصول قراردادی و اجرایی٬ ادعا وClaim + تهیه و تدریس و آموزش

ماده 48 و مصالح پایکار و سوالی در مورد نحوه محاسبه تجهیزکارگاه

درپاسخ به دوستی که  

1- سوال نموده اند درصورت ماده 48 شدن قرارداد چه ضرایبی به مصالح پایکار تعلق می گیرد عرض کنم : 

اصولا طبق ردیف 1 از بند ج ذیل ماده 48 عمل می شود و قیمت متعارف زمان خرید در صورت وضعیت قطعی لحاظ می گردد اما ضرایبی که به این مبلغ تعلق می گیرد طبق ماده 29 شرایط عمومی پیمان فقط ضریب بالاسری خواهد بود. 

2- نحوه محاسبه تجهیز کارگاه بستگی به نوع قرارداد دارد که بحث مفصلی است و با یک یادداشت یک صفحه ای نمی توان آن را توضیح داد ولی بطور خیلی خلاصه : 

2-1 اگر قیمتهای عملیات تجهیز مقطوع باشد ( طبق فصل 41 فهرست بهاء منظم به پیمان ، قیمت هر عملیات مشخص و مقطوع درج شده باشد ) ، جمع مبلغ عملیاتی از تجهیز که انجام شده با اعمال ضریب مطابق شرح  ردیف 4 از پیوست 5 فهرست بها در پایان به مبلغ صورت وضعیت تنظیم شده اضافه می شود . 

2-2 اگر بصورت ضریب در قرارداد درج شده باشد مثلا 4 درصد . ابتدا کارکرد انجام شده براساس آیتمهای فهرست بها محاسبه سپس ضرایب قرارداد ( ضریب منطقه ، ضریب بالاسری و ضریب پیمان و ... ) اعمال که مبلغ حاصل نتیجه کارکرد بدون تجهیز کارگاه است با اعمال ضریب تجهیز ( در اینجا 4 درصد ) مبلغ تجهیز کارگاه بدست می آید . در پایان چند نکته مهم وجود دارد که باید در مبلغ حاصل به این این مبالغ عمل نمود و آن بماند برای یک فرصت دیگر ( فوت کوزه گری ). 

 

www.metror.ir 

نظرات 6 + ارسال نظر
مترور دوشنبه 5 اسفند 1387 ساعت 12:14 http://analyze.blogfa.com/

با تشکر من هم لینک شما را در وبلاگم قراردادم.

از لطف شما متشکرم . فرصت کمی برای به روزرسانی وبلاگم دارم واین باعث شده از شما دوستان کمی دور باشم ولی منتظر تماسهای شما هستم.
آدرس ای میل بنده هست :
ahmad_rj@yahoo.com
لطفا برایم ای میل بزن.
با تشکر - احمد

ایرانی یکشنبه 25 اسفند 1387 ساعت 16:12

از فرم نظر دادنتون به سوال اون عزیزی که راجع به وضعیت مبالغ قابل ادعای پیمانکار به عنوان تجهیز کارگاه پس از 48 شدن پیمان، به شکل فوت کوزه گری و بماند یک فرصتی دیگر... ناراحت شدم. کسی که این سوال رو از شما می کنه حتما پروژه اش در حال 48 شدنه و آنچنان افکارش پرِیشانه که وقت نداره به ناز شما برقصه و زیر لفظی بده. لطفا در بیان مطالب فنی جدی باشید و وبلاگها و سایتهای فنی و تخصصی رو با وبلاگهای دیگه تفاوت بدید.

از ابراز نظر شما بسیار سپاسگزارم.
البته شما درست می فرمایید ولی فرصت اندک بنده برای به روز رسانی وبلاگم بیشتر باعث کوتاه شدن پاسخهای من میشه . امیدوارم در آینده فرصتی برای پاسخگویی به سوالات شما داشته باشم.
منتظر تماس مجدد شما هستم.
ahmad_rj@yahoo.com

[ بدون نام ] جمعه 20 آذر 1388 ساعت 18:42

اصلا خوب توضیح ندادید. من هم همین سوال رو داشتم ولی جوابتون خوب نبود. اینقدرها هم نباید پیچیده باشه. اگر مصالح را در صورت وضعیت به صورت پایکار با ضریب 70% آورده باشیم و در صورت وضعیت بعدی مقداری از ان را اجرا کنیم ولی هنوز کار ادامه داشته باشه باید مقدار کار شده را از پایکار کم کنیم یا لازم نیست و فقط در صورت وضعیت قطعی پایکار را حذف می کنیم؟

عزیز گرامی
مصالح پایکار از اسمش پیداست یعنی مصالحی که در پایکار موجود است وقتی مصالحی یا مقداری از آن مصالح را در اجرا مصرف کرده ایم معادل همان مقدار از مصالح پایکارقبلی حذف شده است و در پایکار فعلن فقط مصالح باقیمانده (‌باضافه مصالحی که جدیدا خریداری و اضافه شده )‌وجود دارند که بعنوان مصالح پایکار در صورت وضعیت فعلی لحاظ می شوند . به عبارتی شما در هر صورت باید دارای یک صورت مجلس مصالح پایکار جداگانه از صورت مجلس قبل باشید (‌برابر آنچه فعلن در پایکار موجود است ).
در صورت وضعیت قطعی هرچه مصالح پایکار مانده است نباید در صورت وضعیت قطعی لحاظ شوند.
در این باره به زودی یک مثال در وبلاگم برایتان قرار خواهم داد تا بصورت عملی با آن آشنا شوید .
فقط فرصت نوشتن باشد بنده دریغی از توضیح ندارم ولی امان از گرفتاری.
منتظر تبادل نظر با شما دوستان گرامی هستم.
موفق باشید.

محمد سه‌شنبه 10 مهر 1397 ساعت 17:55

سلام, دوستان کجا به صورت دقیق گفته که اگه 48 بشی ضریب بالاسری به مصالح پای کار اعمال میشه, ماده 29 به صورت واضح توضیح نداده

امین چهارشنبه 27 فروردین 1399 ساعت 17:51

سلام...چنانچه در بحث خاتمه پیمان ایتمی مانند عملیات خاکی ۸۰درصد کار شده باشد پیمانکار میتواند ادعای ۱۰۰درصد بکنه با توجه به اینکه ماشین الات پای کار هستن..؟
و این موضوع درسته که کار فرما باید تا ۷۵درصد پیمانکار رو راضی کنه یا خیر


مثلا اگر ۶۰درصد پیمان انجام شده باشد تا ۷۵درصد ۱۵درصد باقی میماند ۱۵درصد تعلق میگیره به پیمانکار یا خیر


ممنون

بینام شنبه 27 آذر 1400 ساعت 23:51

ممکنه به صورت واضح بفرمایید در صورت اعمال ماده ۴۸، قیمت متعارف در زمان خرید برای مصالح‌پای کار منظور کدام زمان خرید است؟زمان خرید پیمانکار یا زمان خرید کارفرما بعد از ۴۸ شدن؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد